Els
nens i les nenes que viuen en ciutats estan altament exposats a la
contaminació. Passen una proporció molt elevada del seu temps a l'escola,
durant les hores del dia en què els nivells de contaminació són més elevats.
Moltes escoles es troben molt pròximes a vies d'alta densitat de trànsit, la
qual cosa acostuma a ser sinònim d'una alta concentració de contaminants al
recinte escolar i fins i tot dins de les aules.
El
cervell és un òrgan vulnerable davant de determinats contaminants, espacialment
en edats primerenques. Alguns contaminants, com el carboni negre, són partícules
tan petites que poden arribar fins el cervell penetrant al nostre torrent
sanguini a través dels alvèols, quan
respirem, o fins i tot directament per via nasal. Aquestes partícules poden
produir neuroinflamació o un altre tipus de danys al cervell.
Als
estudis que hem dut a terme a l'Institut de Salut Global de Barcelona, hem
observat alteracions en les funcions cognitives després de l'exposició a
contaminants relacionats amb el trànsit.
A
més, la memòria de treball, que és una de les funcions més alterades després de
l'exposició, és un bon indicador de l'aprenentatge i, conseqüentment, del
rendiment escolar.
Mar Álvarez, La pol·lució perjudica les
aptituds intel·lectuals dels nens?, La Vanguardia 15-01-2018.