Revolució en el transport aeri


L’encariment del combustible i la progressiva incorporació del sector a la lluita contra el canvi climàtic està obligant a reduir el consum de combustible, el que, al seu torn, redunda en una disminució dels gasos efecte hivernacle. L’aterratge amb descens continu o la progressiva eliminació dels espais aeris nacionals per poder aconseguir rutes més directes són exemples d’aquesta transformació.
Amb la tècnica del descens continu, l’aproximació a l’aeroport es fa amb els motors al ralentí, com si l’avió planegés, la qual cosa estalvia haver de posar potència contínuament al motor. (...)
Els descensos continus s’introduiran en horari nocturn (...), encara que la idea és estendre’ls a l’horari normal a partir de l’any vinent. (...)
Però la generalització d’aquest procediment no és fàcil. (...) en la majoria dels grans aeroports (...) això és impossible. (...)
(...) per reduir al mínim l’ús de combustible (...) s’han d’utilitzar les rutes més curtes entre aeroports. Però això no sempre és possible. En aquest sentit, és clau el procés d’introducció del 'cel únic europeu', el qual permetria fer un ús més flexible dels espais aeris ara reservat a usos militars.(...)
En l’elecció d’una ruta, els usuaris (...) del Regne Unit o en els països escandinaus comencen a fer la demanda [de considerar el nivell d’emissions]. (...) L'OACI [Organització d'Aviació Civil Internacional] disposa, al seu web, d’un calculador d’emissions el qual proporciona informació sobre les emissions vinculada a les reserves de vols.
(...) un altre capítol és el creixement dels bioquerosens.


Durant el vol (ocupació 100%)

Consum de querosè
Emissions CO2

kg/100 passatgers·km
gr/passatger·km



Airbus-380
6 a 7
60 a70



Aeronaus modernes
3,5
35


Vol Madrid-Barcelona (Airbus-320)

Consum de querosè
Emissions CO2

kg
kg
Consum durant el vol
2.000
6.000
Consum durant l'aproximació:


Convencional
600 a 800
3.600 a 4.800
Contínua
200
600
Estalvi en l'aproximació:


Aproximació contínua
400 a 600
1.200 a 1.800
Contínua/convencional (%)
66 a 75
66 a 75

Antonio Cerrillo, Vuelos 'low CO2', La Vanguardia 12-1-2010.


La sostenibilitat i la compatibilitat amb l'entorn són condicions indispensables pel desenvolupament d'aquesta activitat en les quals tot el sector del transport aeri espanyol hi creu fermament. Per això s'ha unit per posar en marxa un Pla d'Acció Mediambiental, liderat pel Ministeri de Foment a través d'AENA, però que compta també amb el recolzament de línies aèries, indústria aeronàutica i el col·legi de pilots, (...) per primer cop, tot el sector s'uneix i assumeix el lideratge de dur a terme una sèrie de mesures encaminades a reduir l'impacte negatiu de les operacions aeroportuàries amb l'entorn, sense que aquesta iniciativa sigui fruit d'una pressió social puntual...
Aquest és el punt de partença del Pla d'Acció Mediambiental (...) a través de cinc iniciatives que seran millorades i ampliades en el futur.
(...) s'estructura entorn a quatre eixos: reducció dels nivells de contaminació en la font; establiment de procediments operatius d'atenuació de sorolls; implantació de restriccions operatives i de gestió, i planificació idònia del territori.
(...) s'implantaran procediments d'aproximació en descens continu (...), la incorporació progressiva de vehicles elèctrics en els aeroports (...). El nostre objectiu, en una primera fase, és que els aeroports siguin 'neutres' des del punt de vista d'emissions de CO2 (...).
(...) un sistema de monitorització de soroll (...) permetrà als veïns fer el seguiment de les trajectòries dels avions i el soroll que emeten.
Juan Ignacio Lema Devesa, Por un transporte aéreo sostenible, El País 1-11-2009.