Campanyes de desinformació "comprades"*

Les campanyes de desinformació massiva difoses pels escèptics del canvi climàtic van ser "comprades" per grans empreses contaminadores del planeta vinculades al petroli i el carbó. Així ho denuncia el premi Nobel de la Pau Al Gore, el qual desmunta en el llibre 'Nuestra elección' les estratègies d'aquests sectors per negar l’escalfament atribuït a l'home.
Al Gore analitza l'evolució dels plantejaments esgrimits pels escèptics de canvi climàtic i situa l'origen d'aquest corrent el 1989, quan una dotzena d'empreses i institucions (Chevron, General Motors, Exxon, Texaco o Shell Oil) van formar la Coalició pel Clima Global. A partir d'aquest moment, es va iniciar la campanya de desinformació per negar l'existència de l'escalfament i "la premsa va començar a donar igual crèdit a la pseudociència comprada pels contaminadors del carboni".
(...) Gore cita una investigació periodística segons la qual Exxon Mobil va donar fons a gairebé 40 grups tapadora, la activitat dels quals era tergiversar la comprensió del públic en el referent al coneixement sobre l’escalfament. (...)
Les empreses del petroli i el carbó van utilitzar tècniques semblant a les emprades per les tabaqueres per negar durant anys el consens mèdic sobre les malalties causades per les cigarretes. (...)
Davant de tan "engany", Al Gore descobreix la indefensió de l'opinió pública del seu país. Els nord-americans veuen la tele, de mitjana, cinc hores al dia, o sigui, 17 anys al llarg de la seva vida, la qual cosa els fa ser modelables a les campanyes publicitàries. A més, "el declivi dels diaris ha precipitat l'acomiadament dels periodistes experimentats, amb el temps i els recursos per investigar grans timus com aquest".
Antonio Cerrillo, El catecismo verde de Al Gore, La Vanguardia 17-02-2010.